Jdi na obsah Jdi na menu

6. Chování v konkrétních situacích

14. 11. 2011

Chování v konkrétních situacích:

Kancelář

V navštívené místnosti se bez vyzvání neposadíme, výjimkou je nadřízená pozice, která na vyzvání čekat nemusí, avšak dovolit se je zdvořilé. Podřízení by při vstupu nadřízeného nebo jakékoli návštěvy měli povstat. Pokud jsme úředníci nebo jiné osoby jednající se zákazníky, měli bychom při vstupu zákazníka též vstát, toto samozřejmě neplatí u přepážky. Před návštěvou úřadu nebo obchodním jednáním mobilní telefon vypínáme. Rušivý vstup do probíhajícího jednání je nevhodný, pokud nejde o právě projednávanou věc. Pro obě strany je závazné dodržovat slovo a dohodnuté termíny

 

Na domluvené schůzky, obchodní jednání a veškerá úřední jednání chodíme přesně, tedy ne s předstihem ani se zpožděním. Ve velkých firmách, kde s klientem jednáme individuálně, je malé občerstvení samozřejmostí (alespoň káva nebo sklenice minerálky). Pozornost k ženám a obtěžování razantně rozlišujeme, nikdy nesmíme obtěžovat, ale vždy musíme být pozorní a galantní. Obtěžování (též zvané harašení) je jen to, co druhého obtěžuje, co mu vadí. Tykání nabízí vždy společensky významnější osoba té méně významné (tzn. žena muži, starší mladšímu, nadřízený podřízenému). Nabídnuté tykání se nedá přímo odmítnout, jelikož bychom mohli druhou osobu urazit, avšak můžeme nabídnout, že sami budeme nadále raději nadřízenému vykat.

 

Promoce

wedding-dress-codes-600x300.jpgK honosnému prostředí patří i důstojné chování hostů. Tmavé obleky, světlé košile a kravaty jsou u pánů samozřejmostí a i oblečení dam tomu odpovídá. Ke gratulacím, pozdravům a předávání květin dochází až po skončení ceremonií a vesměs i v jiném prostoru než slavnostní auly. V průběhu ceremonie se netleská a negratuluje nahlas. Nejvhodnějším vyjádřením blahopřání zůstávají květiny. Vše ostatní by mělo přijít až při slavnostním obědě, který se hodí uspořádat. Samotné dary by neměly být nijak zvlášť okázalé.

 

Přijímací pohovor

the_office-show.jpg- jméno osoby s menší předností

- zajímavost o ní

- jméno osoby s vyšší prioritou

- zajímavosti o ní

 

Měli byste zajít na místo, kam se chystáte na pohovor a zjistit styl oblékání (a firemní kulturu),pokud chcete mít jistotu co si vzít na sebe. Přijďte na čas. Když se objevíte dříve než deset minut před začátkem schůzky, zasáhnete do časového rozvrhu a dalších aktivit vašeho protějšku. Ujistěte se, že víte, kam jdete a jak dlouho to bude trvat, než se tam dostanete.

Jak začít? Navažte oční kontakt, usmějte se a natáhněte svou ruku ihned, jakmile vidíte ten samý pohyb u svého protějšku. První slova, která vypustíte z pusy, by měla být „děkuji“ (třeba za pozvání k pohovoru) a tazatelovo jméno – to si samozřejmě dopředu zjistěte a pamatujte. Pokud Vám nebylo řečeno, kam si máte sednout, zeptejte se.

Jestliže dostanete na výběr mezi pohovkou a židlí, zvolte židli. Když je rozhovor u konce, poděkujte opět osobě za setkání, oslovte opět jménem a potřeste rukou.